Un any de consolidació

Editorial Barcino

Benvolguts amics i subscriptors,

S’acosta el final d’any, aquell moment en què per tradició es fa balanç del camí traçat en els darrers 365 dies. Aquest any, des de Barcino, el fem amb molt de gust perquè tanquem un any molt important; un any de creixement i consolidació.

Fa poc més d’un any presentàvem la col·lecció «Imprescindibles» i a hores d’ara, podem dir que és una col·lecció consolidada que dignifica i posa en relleu la gran qualitat de la nostra literatura. Hem constatat el que ja intuíem, que l’interès que desperten encara autors com Martorell, Vayreda o Rosselló-Pòrcel continua ben vigent. Al setembre, per la Setmana del Llibre en Català, vam recuperar La fabricanta, de Dolors Monserdà, una figura que no havia acabat de trobar el seu lloc en el cànon i que esperem que ja no en surti més. I tanquem l’any amb una edició monumental del teatre de Francesc Fontanella, el nostre gran autor del Barroc, juntament amb Francesc Vicent Garcia (de qui aviat us portarem notícies). «Imprescindibles» és una realitat indiscutible, i ja estem treballant en les novetats de l’any vinent, que us podem dir que estan a l’altura de totes les anteriors, amb noms com Sagarra, Oller, Ramis o Karr, entre d’altres.

 

 

Però aquest 2022 també ha estat l’any del llançament de «Mirades», una col·lecció que aposta per la lectura entre generacions i que pretén connectar autors actuals amb la nostra tradició (catalana, europea, universal). Des de la llibertat creativa, sense haver de cenyir-se a un gènere concret, els llibres que aniran apareixent a «Mirades»pretenen constatar com «la tradició crea tradició». Mercè Ibarz, amb Rodoreda, un mapa, i Miquel de Palol, amb Frase variata, dos noms consolidats i reconeguts de les nostres lletres, obren la col·lecció amb què Barcino, després de molts anys, aposta de nou per la creació literària original.

A la «Biblioteca Barcino» hi ha sortit el Bestiari medieval, amb una introducció documentadíssima de Llúcia Martín, on explica, entre altres coses, la presència del bestiari en els nostres autors medievals. L’edició ha anat a cura de la mateixa Martín, juntament amb Raquel Parera.

Pel que fa a «Tast de Clàssics», hem apostat per reeditar i revisar dos textos que ja s’havien exhaurit: la Poesia de Jordi de Sant Jordi, el títol amb què es va obrir la col·lecció, traduïda per Carles Duarte, que no només n’ha repassat la traducció, sinó que hi ha escrit un epíleg completament nou amb la lectura que fa d’un dels nostres primers poetes. I el Curial e Güelfa, actualitzat per Lluís-Anton Baulenas i amb una nova edició d’un sol volum que també incorpora nous materials: una mostra del text en català original, i un estudi de Raquel Parera: «Els personatges femenins en el Curial e Güelfa: empoderament i simbolisme».

 

Els audiollibres han estat l’altra gran novetat d’aquest any: és un format amb cada vegada més adeptes, que complementa la lectura tradicional i que creiem que té molt de futur. Per això, des de Barcino teníem clar que hi havíem de ser. No només és una manera de fer arribar els nostres clàssics a nous públics, sinó que creiem que és important que hi hagi audiollibres de qualitat en català. Per això ho fem amb els millors estudis de gravació, i comptem amb actors i actrius de primer nivell. Lo somni, La filla del rei d’Hongria i La faula són els primers títols que ja podreu trobar a totes les botigues i plataformes digitals; us animem a descobrir-los!

Moltes gràcies pel vostre suport i el vostre acompanyament.

Molt bones festes a tots!

 

Oriol Magrinyà

Desembre de 2022